Tuesday, April 19, 2011

URUS KEWANGAN DAN PELABURAN ANDA DGN BETUL !!!!


1- Alhamdulillah, kenaikan harga emas dalam beberapa minggu kebelakangan ini semakin memberikan impak kepada pasaran tempatan. Akhbar2 dan media massa termasuk stesen radio juga turut membincangkan topik kenaikan harga emas yang semakin melonjak. Fenomena kenaikan ini turut di pengaruhi oleh beberapa faktor ekonomi dan bencana alam di jepun.
2- Hasil undian di laman web The Street juga menunjukkan kira2 hampir 50% pengunjung bersetuju bahawa harga emas akan mencecah sekitar $1500 – $1600 / troy ounz menjelang akhir tahun 2011.
3- Tahniah kepada yang telah mula sedar akan manfaat membeli dan menyimpan emas, tetapi masih ramai lagi lapisan masyarakat yang masih belum sedar akan hakikat dan kepentingan ini, membuatkan tugas dan peranan saya masih amat besar untuk membantu orang ramai segera keluar dari kekangan sistem ekonomi kapitalis yang semakin membebankan hidup mereka dari hari ke hari.
4- Apa yang membimbangkan, semakin ramai dari kalangan masyarakat kita yang cenderung untuk melabur di dalam Portfolio Emas, iaitu menyimpan di dalam buku simpanan akaun sebagaimana yang ditawarkan oleh bank2 tempatan ketika ini dan tidak kurang juga semakin ramai yang terjebak dengan skim2 pelaburan yang berasaskan emas.
5- Amat penting untuk kita semua fahami sebelum kita membuat apa2 jenis pelaburan, asas pertama yang kita perlu di titikberatkan ialah soal pengurusan kewangan peribadi kita. Sekiranya kita menghadapi masalah kewangan terutama yang serius, adalah tidak wajar untuk kita memulakan sebarang pelaburan kerana ianya bukanlah cara penyelesaian kepada masalah kita, sebaliknya penyelesaiannya adalah dengan menstruktur semula Rancangan Kewangan kita ( Restructure Financial Plan ).
6- Dan untuk menstruktur semula Financial Plan, kita mestilah menggunakan Wang Sebenar (Real Money) iaitu Emas Fizikal dan bukannya menggunakan Matawang (Currency) yang mana ianya hanyalah helaian2 kertas yang diletakkan nilai diatasnya dan tidak bernilai sama sekali.
7- Justeru, temuilah individu yang betul, yang mampu membimbing anda mengurus semula kewangan sebelum anda mula melabur. Pastikan anda bertemu dengan penasihat yang sebenar, dan jangan terkeliru diantara penasihat kewangan & pelaburan dan seorang salesman.
8- Perkara pertama yang saya akan tanya kepada individu yang ingin mula melabur terutamanya dengan membeli emas fizikal adalah berkenaan kedudukan kewangannya, kemudian barulah saya menjelaskan berkenaan Rancangan Pelaburan (Investment Plan).

No comments:

Post a Comment