Wednesday, March 2, 2011

Savers vs Debtors

Sekiranya diberi pilihan Debtors dan Savers mana pilihan anda?Baiklah, kita semua sentiasa di nasihatkan "Berjimat cermat, simpan duit dalam bank". Ye tak?

Tapi kita lihat apa kata Robert, founder RichDad PoorDad :
" New rules of money, debtors are winners, savers are losers"

Tapi kenapa yer?
"Debtors used money to buy assets, not liabilities"

Jadi sekarang faham kenapa Robert kata begitu?

Apa beza aset dengan liabiliti?

Jadi kalau saya hutang beli emas macamana plak yer?

Asasnya :
"Aset adalah sesuatu yang masukkan duit dalam poket, liabiliti yang sebabkan duit keluar dari poket.Mudah ye tak?"

Contoh 1 :

Saya buat loan dan beli emas bernilai RM 20 000 dan selepas setahun emas saya akan bagi profit 20%. Ini maksudnya saya invest hanya untuk "capital gain".

Maksudnya?

Saya invest dalam aset yang nilainya bertambah dari semasa ke semasa.

Contoh 2 :

Saya buat loan, saya beli emas bernilai RM 20 000 dan saya mendaftar sebagai agen sah PG. Selepas setahun profit emas saya adalah 20% dan dalam masa yang sama saya berniaga dengan mendapat komisyen sebayak 1% bagi setiap jualan. Ini maksudnya saya invest untuk "captal gain" dan "cashflow".

Maksudnya?

Saya invest untuk nilai aset yang semakin bertambah dan memberi saya "passive income" setiap bulan.


Contoh 3 :

Saya buat loan, saya bayar downpayment rumah. Jadi yang lebihnya adalah komitmen hutang bulanan dengan bank. Dalam kes ini rumah saya "aset" atau "liabiliti" ? Liabiliti.

Jadi, mana pilihan anda?

Kongsikan artikel ini kepada rakan-rakan yang lain di facebook dan blog anda!

kredit : goldsilver-mind.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment