Sunday, October 7, 2012

Gadaian Arrahnu Public Gold


Public Gold Group selaku pelopor dan peneraju terbesar platform pelaburan emas dan perak secara fizikal di Malaysia telah bekerjasama dengan Koperasi Dagangan Emas Bhd (KDE) untuk menerima gadaian Emas dan Perak.
Nilai gadaian (Nilai Marhun) adalah berdasarkan harga semasa produk emas dan perak Public Gold pada ketika gadaian dilakukan dan ianya dikira dari harga PG Sell produk tersebut.
Bagi setiap produk emas margin pinjaman tunai yang ditawarkan adalah 70% dari harga PG Sell bagi setiap jenis produk yang digadaikan.
Bagi setiap produk perak pula margin pinjaman yang ditawarkan adalah sebanyak 50% dari harga PG Sell produk yang digadaikan.
Upah simpan bulanan yang dikenakan adalah 1% sebulan, dan tempoh gadaian adalah selama 6 bulan + 2 bulan + 2 bulan.
Ini adalah satu-satunya Arrahnu yang menerima Perak sebagai gadaian, dan tidak mustahil jika selepas ni Public Gold akan mengadakan promosi X-Plan untuk produk Perak pula.
pelaburjutawan.com
Apakah kaitan diantara Pelaburan Emas dengan Gadaian Emas?
Gadaian Emas diperlukan bagi tujuan mendapatkan wang tunai sebagai modal untuk membuat belian tambahan, dimana gabungan diantara keduanya jika diurus dengan baik dan sistematik akan ;
-Mengoptimumkan Keuntungan Pelaburan Anda
-Mempercepatkan Tempoh Masa Meraih Keuntungan
-Merendahkan Risiko Kerugian
Bagaimanakah Cara Terbaik untuk menggunakannya?
Ianya paling efisyen digunakan pada ketika berlakunya penurunan harga emas.
Bagaimanakah Cara Terburuk untuk menggunakannya?
Bila gadaian dan belian semula tidak dirancang dengan baik dan sistematik. Ianya menyebabkan Emas habis digadai, bebanan bayaran upah berterusan dan tiada sebarang keuntungan yang berjaya dicapai.
Diantara faktor utama yang menyebabkan saya memilih Pelaburan Emas secara fizikal berbanding Pelaburan Emas dalam bentuk Akaun Simpanan Emas seperti GIA Public Bank, GSPA Maybank dan yang seumpamanya adalah kerana ianya boleh memberikan kemudahan penggunaan tunai apabila ia digadaikan.
Kadar Spread yang rendah + kemudahan tunai menggunakan Emas fizikal sebagai cagaran akan memberikan peluang keuntungan berganda pada setiap kali berlaku penurunan harga Emas di pasaran antarabangsa.
kredit : http://pelaburjutawan.com/gadaian-arrahnu-public-gold/

No comments:

Post a Comment