Monday, April 25, 2011


KENAIKAN HARGA EMAS MELIPUTI BEBERAPA FAKTOR?

APRIL BULL MARKET
Assalammualaikum

Harga emas terus menaik sepanjang minggu di bulan April 2011 tanpa henti. Antara faktor yang menyokong kenaikan ini ialah:
http://syafzmagz.com/wp-content/uploads/2011/02/krisis-mesir.jpg
1. Harga emas ditolak naik disebabkan kebimbangan para pelabur mengenai kadar keberhutangan yang tinggi di Eropah terutama di Greece dan Portugal, kenaikan kadar inflasi, kenaikan harga minyak, anggaran defisit yang besar di Amerika, kejatuhan Dolar Amerika, rusuhan berterusan di Timur Tengah dan Afrika Utara serta pelaburan ke atas keperluan makanan termasuk dana yang tersenarai di Bursa Saham yang sangat mendesak.

Bank pelaburan seperti Goldman Sachs dan Meryl Lynch telah membuat anggaran harga emas dengan harga ramalan USD1690 dalam tempoh 12 bulan dari sekarang.

Rich DeFalco, president of West Cooper Asset Management, it’s easy to see gold going to $1,600 and possibly $2,000 by year’s end.

2. Laporan TD Sekuriti melihat keutamaan terarah kepada emas, kenaikan harga perak diikuti dengan siri pembetulan harga. TD Sekuriti mengesan pencarian keuntungan kini lebih tertumpu kepada emas dan perak. Dianggarkan Perak akan meningkat naik sehingga ke paras USD50/0z dan emas pada USD1600/oz untuk beberapa minggu atau bulan mendatang, Kata seorang penyelidik nota.

Hal ini bersandarkan kepada kekhuatiran ke atas peningkatan hutang Amerika Syarikat, Portugal yang semakin memburuk dan hutang Greek yang tinggi, Kenaikan inflasi yang melemahkan dolar dan kenaikan inflasi diseluruh dunia.

TD Sekuriti menyarankan agar Amerika Syarikat mengetatkan dasar kewangannya dan setiap pembetulan menggunakan emas membolehkan pelabur menggunakannya sebagai lindung nilai terhadap hutang negara, inflasi, dan risiko matawang yang seharusnya menjadi lebih kuat.
3. kenaikan permintaan komoditi logam di China. Data perdagangan negara China sehingga Mac 2011, permintaan ke atas komoditi barangan logam meningkat naik. Laporan Barclay Capital, komoditi minyak walaupun meningkat naik permintaannya tumbuh sebanyak 10.6% setahun. Permintaan tinggi turut berlaku ke atas aluminium, zink dan timah nikel termasuk palladium (100,000 aun). Permintaan aluminium yang tinggi sebanyak 40% kesan daripada pengeluaran semi final.
4. OptionsXpress menyatakan kenaikan harga emas telah memberi kekuatan kepada nilai mata wang dolar Australia yang melonjak tinggi berbanding dolar Amerika. Bangsa yang menghasilkan komoditi mendapat keberuntungan atas gelombang kenaikan harga emas disamping pertumbuhan yang membesar di China iaitu rakan dagang Australia.
Mata wang baru telah menyaingi keperkasaan dolar As dan EURO. Pelabur-pelabur pasaran mata wang mempertingkatkan kebimbangan atas masalah hutang yang membebankan AS dan hutang antara negara-negara Eropah. Atas sokongan suku bunga yang menguntungkan bermakna langkah-langkah mengekang mata wang Australia tidak akan dilakukan.
5. Bank Standard : Emas masih memberi manfaat permintaan lindung nilai. Emas terus mendapat keuntungan berterusan dari permintaan lindung nilai meskipun terdapatnya kebangkitan risiko appetite (nafsu makan) untuk pasaran lain.
Lantunan harga banyak dipengaruhi oleh kebimbangan atas kenaikan inflasi menyebabkan ramai pelabur terkemuka menggunakan emas sebagai alat lindung kekayaan mereka. Ditambah dengan kebimbangan atas situasi hutang di Eropah (spekulasi bahawa penstrukturan semula fiskal Greek akan berlaku hujung minggu ini). Diikuti dengan jalan buntu di Libya meningkatkan lagi kesihatan harga emas selain penerusan harga dolar AS yang semakin melemah.
Walau bagaimanapun bank menasihatkan kita, pasaran relatif tidak cair akan mendominasi menjelang akhir minggu ini.
Comex Jun turut menyaksikan harga emas telah mencapai USD1,509.60 merupakan nota kontrak yang paling aktif.
6. Gartman : Bank Pusat Asia memperlihatkan untuk meningkatkan cadangan pemilikan emas. Bank Pusat Asia dilihat secara diam-diam membeli emas pada margin kerana mereka tahu ia sebagai mata wang simpanan serta ingin mempelbagaikan rezab simpanan selain dolar dan EURO.
Pemilikan emas rasmi China berada pada kedudukan ke-enam dunia mewakili 1.7% dari keseluruhan cadangan emas dunia. Berbanding bank pusat Perancis, Belanda dan Itali rata-rata memiliki 64.3% dari nilai keseluruhan cadangan emas. Dikotomi ini tidak membawa kepada apa-apa keseimbangan tetapi terus menyempitkan bukan kerana Perancis, Belanda dan Itali mengurangkan pegangannya tetapi kerana peningkatan di China.

Kredit : penditaemas.blogspot.com

No comments:

Post a Comment