Friday, January 28, 2011

4 CARA ASAS MENYIMPAN EMAS

Tulisan ini bukan ada kajian mendalam. Cuma pengalaman menyimpan emas sejak Oktober 2010.
Bagi saya ada 4 cara menyimpan emas.
CARA 1
Bila ada duit,beli emas.Memandangkan emas sentiasa naik sepanajang tahun maka keayaan kita semakin bertambah.Emas walau pun tengan menurun sekarang,sebenarnya akan naik secara jangka masa panjang.
Contoh saya pernah membeli 100gram emas PG pada bulan Oktober,RM 15120.Pada hari ini ia berharga RM 15086.Memang turun tetapi saya berani jamin harganya adalah murah berbanding tahun hadapan.
Seperti ada kawan saya membeli 100gram emas pada bulan Jun 2010 pada harga RM14k lebih jer.maknanya ia naik dekat RM1k lebih.
Kelebihan:Keuntungan cash kita tidak dapat tetapi kita dapat keuntungan dari segi nilai emas kita bila emas kita naik.
CARA2
Beli semasa murah dan jual sebaik jer naik.Teknik boleh dilakukan dengan kemahiran membaca graf yang tinggi. Contoh harga emas 20 gram pada masa raya haji ialah RM 3003. Pada bulan 12 harga 20 gram menjadi RM 3200.So kita jual emas kita itu.
Kelebihan.Kita dapat dapat keuntungan dalam bentuk cash.

CARA 3

Kita rahnukan emas kita.Duit dari rahnukan kita niagakan.Seperti buat kedai makan ker, jual burger ke.Macam -macam lah bisnes yang boleh.Tetapi mesti kena untung.
Kelebihan : Diversify our investment.
Kalau bisnes gagal dan duit abis,emas kita tak mampu nak amik selepas 6 bulan ,maka bank akan lelong emas kita.Kita masih lagi dapat sedikit duit.kalau lelong tu dibeli pada harga tinggi.
At least adalah sikit duit kita,daripada habis licin

 CARA 4

Mengambil untung setakat mana emas itu naik.
Contohnya anda ada emas bernilai RM 30k(pelbagai jenis seperti dinardan jongkong kecil).Tetiba emas naik sebanyak 2 %.Maka nilai emas anda menjadi RM 30600.Anda pun menjual satu dinar anda.Maknanya anda menjual setakat mana kenaikan emas anda.Car 4 ini membolehkan anda merasa duit emas  anda tanpa kehilangan semua emas anda.Saya suka cara ini keran mesti kia nak rasa duit emas kita.Simpan jer pun dah untung.Sapa nak bagi?

kredit : emaskuning999.blogspot.com

No comments:

Post a Comment